אירוע בית ספרי ככלי חינוכי חוויתי
אירוע בית ספרי המתרחש בין כתלי הכיתות או בחצר הוא חלק חשוב מהחוויה החינוכית של התלמידים. כאשר נערוך אירועים מגוונים ומעניינים, הם יהוו כלי יעיל להעשרת הלמידה, לחיזוק הקהילה הבית ספרית ולהעמקת הקשרים החברתיים בין התלמידים (מבוסס על עבודות בתחום החינוך הבלתי פורמלי של כהנא, דר ואח’). הנה מספר נקודות המפרטות את החשיבות של אירועים כאלו בבית הספר ובחצר מהפרט אל הכלל:
חיזוק מעמד המורים
האירועים החינוכיים המשפיעים ביותר על תלמידים הם אירועים בהם ישנה אינטראקציה חברתית המבססת את היות המורה או הדמות המלמדת – ראויה לחיקוי. אירועים שונים המתרחשים בין כתלי בית הספר וגם בחצר הנם כאלו. הם מדגימים התנהגות חברתית ראויה כמו גם תרומה לקבוצה ולקהילה. הם הזדמנות לצוות המורים וההנהלה לבסס מעמד זה של דמות ראויה לחיקוי.
חיזוק הקשר בין התלמידים לבין צוות ההוראה וההנהלה
באירועים כמו יום ספורט או יום כיף, קבוצת התלמידים מגוייסת לפעילות בהובלת המורים. אירוע כזה מדגים מאפיינים אישיותיים שאינם מתגלים בתהליך למידה ומחזק את הקשר הבין-אישי.
העשרת הלמידה באמצעות חוויות חינוכיות
פעילות שאינה פרונטלית, מספקת לתלמידים הזדמנות ללמוד בדרכים שונות מחוץ לסביבת הלימוד הרגילה. גם לעצם השינוי יש השפעה מיטיבה. אולם, המסרים והתוכן המועברים בפעילות כזו נטמעים יותר אל תוך היכולות, המיומנויות ומאסת הלקחים שנלמדו. אלו מהווים יחד חוויית חיים שהיא עשירה ומגוונת יותר.
גיוון המצבים ויכולת ההתמודדות
באירועים ישנה חשיפה לאירועים ומצבים שאינם שגרתיים ורגילים ואשר אינם תבניתיים כפי שהתלמידים פוגשים ביומיום. זו מפתחת את היכולת להתמודד עם מצבים שונים, עם זרימה שאינה תבניתית ובונה יכולת התמודדות רחבה ומחוזקת.
קידום חיבור חברתי
אירועים חינוכיים מסייעים גם בבניית קשרים חברתיים חדשים בין התלמידים וגם בחיזוק קשרים קיימים. פעילויות שמטרתן לקדם שיתוף פעולה ועבודת צוות מעודדות את התלמידים ללמוד זה מזה ולהרגיש חלק מקהילת בית הספר.
שילוב אוכלוסיות וקהילות והתמודדות עם שונות
אירועים מאפשרים לתלמידים לפגוש קהילות שונות. לעיתים אפילו חיצוניות לקהילת בית הספר. מפגש זה מקדם הבנה, רגישות חברתית וכן כישורי תקשורת חברתית ורב-תרבותית.
חיזוק הזהות הקהילתית
אירועים בבית הספר ובחצר מקדמים תחושת שייכות לבית הספר ומחזקים את הזהות הקהילתית של הפרט. באמצעותם ניתן ליצור תחושת גאווה בסביבה המיידית או להוסיף הקשרים קהילתיים, יישוביים ועוד. תחושה זו מהווה בסיס לשיפור המורל בתוך קהילת בית הספר.
הערכת יכולות עצמית וקבוצתית
תלמידים המשתתפים בארגון והפעלת אירועים מפתחים יכולות שונות. ביניהן: יצירתיות, גיוס משאבים פנימיים וחיצוניים, ארגון וניהול של פרוייקטים ותהליכים ארוכי טווח ועוד. לשיפור יכולות אלו השפעה משמעותית על חיזוק הביטחון העצמי והצמיחה האישית וכן על גיבוש של אישיות בעלת יכולת המונעת מתקווה.
חגיגה והערכה של הישגים
הערכה של הישגים והעלאתם על נס מהווה נדבך חשוב בחווית הלמידה של תלמידים. זהו כלי חינוכי מרכזי המאפשר לבסס את הערכת היכולות העצמית דרך אישור חיצוני. אירועים בבית הספר מאפשרים העמקה של יכולות כלי ההערכה העומדים לרשות צווות ההוראה וההנהלה. הם מספקים הזדמנות נוספת להעמיק בנושאים שונים, להעלות למודעות ערכים מרכזיים ולבסס תרבות של קהילת בית הספר.
קידום ערכים חינוכיים
אירועים שנתיים כגון שבוע הספר, שבוע זהירות בדרכים, יום המשפחה, יום העצמאות ודומיהם, מכניסים ללוח השנה הזדמנות להעמיק בערכים חשובים ולמתן משקל מיוחד על פי השקפת הקהילה והחשיבות התרבותית המוצמדת לכל אחד מהערכים.
בסיכום,
עריכת אירועים בבית הספר ובחצר אינה רק דרך לציין את ההישגים של התלמידים. הם כלי חינוכי חשוב המקדם ערכים, יכולות וחיבור חברתי ומאפשר לקדם מיומנויות אישיות וחברתיות. האירועים מרחיבים את המרחב החינוכי והתרבותי המתגבש בבית הספר ומאפשרים פיתוח וחיבור לערכי הקהילה והעם. אירוע חינוכי בבית הספר או בחצר מהווה הזדמנות להעשרת החוויה הלימודית של התלמידים כמו גם לקידום תהליכי למידה שונים מאלו המתרחשים בשגרה. הסביבה הטבעית והקשר הקרוב עם הקהילה באירועים הללו מאפשרים לתלמידים לחוות וללמוד באופן ייחודי ומרתק.
אירוע לתלמידים
מדורת השבט ערוכה ובעלת נסיון רב בהבאת הציוד המתאים והצבתו בחצר בית הספר, הפעלת הילדים באופן חווייתי הכולל הכנת אוכל שמשאיר להם טעם טוב בפה.
אירועים לתלמידים במעגל השנה:
סיורי סליחות
הכנת חנוכיות
הכנת נרות שבת
מבצע ביעור חמץ
אפיית מצות לפסח
קצירת העומר
הכנה לשבועות
אירועים שנתיים לתלמידים:
הסעדה בשטח
לינה במתחם אוהלים
אירוע לצוות בית הספר
מדורת השבט מפיקה עבור הנהלות בתי ספר ימי גיבוש או ימים של סיכום תקופה, חצי שנתית או שנתית.
אירועים לצוות:
אירוע סיום שנה / גיבוש צוות